SPECIALISTA NA ON-LINE MARKETING

8 nejčastějších pravopisných chyb, kterých se možná dopouštíte i vy

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Čeština je nádherný jazyk, ale skrývá i mnohá úskalí. Ty často vyplavou na povrch v tu nejméně vhodnou chvíli. Třeba zrovna, když zrovna potřebujeme udělat dojem v důležitém e-mailu. Jenže stačí jedna chyba a rázem se celý text trošku shodí. A my jsme v očích adresáta okamžitě za někoho, kdo zcela neovládá mateřštinu, což chtě nechtě automaticky zhoršuje celkový dojem ze zprávy i z nás. Díky Marečku, podejte mi pero si pamatujeme, jak správně popsat, když sveřepí šakali zavile vyli na bílý měsíc, ovšem ty nejzrádnější chytáky jsou jinde. 

  1. Permanentní x pernamentní

Jedna z nejčastějších chyb, s níž se setkáváme na internetu takřka každý den. Zrovna dnes jsem četl diskuzi naštvaných fanoušků na českém fanklubu Chelsea, kteří se nedostanou do Edenu na zápas Slavie a jejich týmu.

Nemají pravdu. A ještě k tomu se dopustili chyby. Tento výraz totiž pochází z latinského slova permanens, což znamená trvalý. Proto jediný pravopisně správný název pro sezónní vstupenku je permanentka, neustálá zima je permanentní a vaše děti hodné permanentně, nikoliv pernamentně. Možná občas i trošku zlobí, ale s touto variantou teď nebudeme pracovat. 😊

  1. Potenciál x potencionál

V tomto případě nejde ani tak o opravu chyby, jako spíš všeobecné doporučení. Ústav pro jazyk český totiž uznává obě slova, ovšem i z jeho vyjádření je jasné, že jednu variantu jednoznačně preferuje. Tu, která vychází z latinského slova potencia, což označuje souhrn schopností, možnost něco dělat nebo uskutečnitelnost. Pokud v sobě objevíte skrytý talent, pochvalte se, jaký ve vás dříme dosud netušený potenciál. Za použití o písmeno delší varianty by vám asi nikdo hlavu neukousl, protože potencionálně je také možné. Jenže, když používat cizí slovíčka, tak ať alespoň mají opravdu oporu v jejich původním znění.

  1. Holt x hold

Další klasika, ale zde jsme poměrně nevinně. Obě varianty se totiž vyslovují úplně stejně, takže si nemůžeme pomoci fonetickým zněním či přepisem. Holt nám nezbývá nic jiného než si zapamatovat, že skládáme hold a ne naopak. Hold je ekvivalentem slova pocta, zatímco holt znamená prostě nebo zkrátka. Možná vám pomůže zjištění, že holt je hovorový výraz, a tak v psaném projevu můžete raději použít výše uvedené spisovnější varianty. Bude to jednodušší a zaručeně správné.

  1. Bizarní x bizardní

Občas je něco natolik zvláštní nebo podivné, že to nelze popsat jinak než jako bizár. A bylo by to tak správně, alespoň tedy z hlediska pravopisu. Hodně lidí se mylně domnívá, že tento neotřelý výraz a všechny jeho variace se píší podle vzoru slova standardní, ale není tomu tak. Je totiž odvozeno z francouzského bizzare, a proto nikdy neobsahuje písmeno d.

  1. Protežování x protěžování

Když už jsme u té Francie, tak nejde nezmínit chybné označování vlivné podpory, prosazování někoho na úkor druhých nebo ochrany, zkrátka protekce. Většina z nás (včetně mě samotného) považuje takové jednání za protěžování (a taky to tak píšeme), čímž se dopouštíme chyby. Správně bychom měli v psaném i slovním projevu používat tvar slova protežování, jež má oporu ve francouzském protéger či latinském protegere, která znamenají krýt či chránit.

  1. Abyste x aby jste

I pro tento nešvar mám pochopení. Rozumím totiž vysvětlení chybujících, že tvar abyste/byste zní spíše hovorově, a tak raději zvolí rozdělenou variantu, která v jejich očích vypadá formálněji. Něco na tom bude, leč jediná správná možnost je napsat to dohromady. Týká se to i věčného dilematu by jsem vs. bych a by jsi vs. bys. Zkuste si to zapamatovat, abyste se v tom příště nezmýlili.

  1. Viz x viz.

Přiznám se, že toto zjištění je i pro mě nové, ale slovo viz představuje nepravidelný tvar rozkazovacího způsobu od slovesa vidět. Nejde tedy o žádnou českou (jako třeba atd.) ani zahraniční (např. etc. z latinského et cetera) zkratku, a proto se píše zásadně bez tečky. Viz výše. 😊

  1. 100 % x 100%

Procenta ukrajují z denního chleba korektorů poměrně velký krajíc. S jejich nesprávným zápisem se totiž opravdu setkáváme dnes a denně všichni. Přijde vám to přehnané? Zkuste se na to schválně někdy při brouzdání internetem zaměřit a uvidíte sami. Vysoká frekvence těchto chyb tkví v tom, že procenta se mohou psát bez mezery za číslem i s ní a záleží vždy na konkrétním významu. Pokud chcete percentuálním zápisem vyjádřit podstatné jméno, třeba 100 procent, udělejte za stovkou mezeru. Jestli se snažíte vyjádřit přídavné jméno, kupříkladu vaší stoprocentní snahu, napište to dohromady.

Suma sumárum

Tak co, našli jste se v některé z uvedených chybiček? Což o to, v soukromé konverzaci s kamarády či rodinou by ani tak nevadily, jenže v internetové diskuzi s cizími lidmi nebo coby součást pracovní korespondence vás mohou připravit o značnou část důvěryhodnosti nehledě na to, co napíšete.  Ano, v dnešní době je bezchybný text už vzácnost, ale o to víc pak vynikne jeho autor.

20 KROKŮ K LEPŠÍMU SEO ZDARMA

Neplaťe za to, co si můžete udělat sami! Stáhněte si e-book, jak svépomocí zoptimalizovat svůj web.

20 kroků k lepšímu SEO

JAK SE ZVIDITELNIT NA INTERNETU?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přečtěte si také

Tipy na rozšíření reklamních textů

Mezi rozšíření reklamních inzerátů patří odkazy na podstránky webu. Ty zlepšují kvalitu reklamy, přinášejí vyšší poměr prokliků k počtu zobrazení (CTR) a přispívají k nižší ceně za proklik. Existence odkazů na podstránky zvýší CTR o 20% podle Google. Jak tedy na to?

Číst více...

Profily zaměstnanců > Pavel Brabec

Pavel Brabec

Profil
Po letech stereotypní práce jsem dostal šanci dělat něco nového. On-line marketing jsem se naučil jako samouk. PPC se mění každým dnem a co fungovalo včera, nemusí fungovat dnes. V PTL se starám kromě PPC reklamy o analýzu klíčových slov. 

Dovednosti:
Nastavení a správa kampaní Google Ads a Sklik, analýza klíčových slov.

Zkušenosti:
5 let v marketingové firmě a sociálním podniku.

Profily zaměstnanců > Eva Liberdová

Mgr. Eva Liberdová

Profil
S marketingem a SEO jsem začala v neziskovce, kde jsem měla na starosti obsah webu a jeho správu. Od roku 2014 se věnuji on-line reklamě, placeným kampaním na Google Ads a Sklik Seznam. Mám složené certifikace Google Ads.

Dovednosti:
Analytika klíčových slov. Analytika konkurence. Marketingové analýzy.
Nastavení, správa, datová analytika kampaní Google Ads a Sklik.

Zkušenosti:
S co nejmenší vynaloženou částkou získat co nejvíce relevantních návštěvníků a potenciálních zákazníků webu a e-shopů. Samotná optimalizace vyžaduje čas, který se vyplatí.

Profily zaměstnanců > Vít Skála

PhDr. Ing. Vít Skála, Ph.D.

Profil:
Patřím mezi první uživatele internetu v ČR. :) Aktivně jej využívám již od roku 1992 a hned od začátku mě tato síť fascinovala. Od roku 1998 se v různých etapách internetem více či méně živím. V roce 2016 jsem založil sociální podnik specializující se na internet marketing. 

Dovednosti:
V rámci PTL se věnuji obchodní činnosti, marketingovým strategiím a snažím se, aby jak naši zaměstnanci, tak zákazníci byli neustále maximálně spokojeni.

Zkušenosti:
V roce 1998 jsem založil první lesnický portál v ČR. Mám za sebou řadu úspěšných i méně úspěšných internetových projektů. ;)

V letech 2002–2003 předseda Centra pro elektronický obchod, odborné sekce České společnosti pro systémovou integraci. Od roku 2016 mimo jiné místopředseda Českého svazu vědeckotechnických společností.

Profily zaměstnanců > Vojtěch Hulinský

Mgr. Vojtěch Hulinský

Profil
Psaní mě bavilo už odmala, ale nevěřil jsem, že bych se tím mohl živit – a zvolil pragmatičtější vzdělání a zaměstnání. Po několika letech nekreativní a stereotypní práce se mi úplnou náhodou naskytla šance dělat to, co mě opravdu naplňuje. Okamžitě jsem po tom skočil. A už u toho zůstal.

Dovednosti:
Copywriting – senior, SEO – junior.

Zkušenosti:
Přední český e-shop, několik marketingových agentur a vlastní podnikání.

Profily zaměstnanců > Hana Skálová

Hana Skálová

Profil
Miluji vizuální komunikaci více než kterýkoli jiný druh komunikace. Grafický design byl vždy velkou součástí mého života a na gymnáziu jsem si díky mému zdravotnímu stavu uvědomila, že potřebuji dělat něco kreativnějšího než se biflovat vzorečky nazpaměť. Nelituji žádného rozhodnutí, protože umělecká škola grafická mi umožnila najít svůj potenciál a dělat co mě baví. Nyní studuji University of Suffolk ve Velké Británii a těším se na další zajímavé výzvy, které mi život přinese.

Dovednosti:
grafický design, webdesign, fotografie, videotvorba

Zkušenosti:
spolupráce s menšími firmami, vlastní tvorba