SPECIALISTA NA ON-LINE MARKETING

9 tipů, jak optimálně nacenit služby

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Stále přemýšlíte, zda jste optimálně nacenili vámi nabízené služby? Není se čemu divit, vždyť právě tento parametr se stává zásadním bodem každého podnikání. Nejprve určíte cenu, která je za vámi nabízené služby poměrně vysoká. Zohlednili jste v ní veškeré věci se službou související, tak aby byly pokryty veškeré náklady. Ale ve finále zjistíte, že si ji koupí jen málokdo.

Tak následuje podhodnocení ceny, kterou naopak stanovíte velmi nízko. Kdo na tom bude bit? Právě vy. Zjistíte, že tratíte víc, než bylo předpokládáno. Jak se ale dopracovat k tomu, aby byla spokojenost nejen na vaší straně, kdy začnete konečně vydělávat, ale i na straně zákazníka, nakupujícího s nadšením a spokojeností poprvé, podruhé, potřetí…? Atraktivnost cen je úspěchem vašeho obchodu a spokojenosti zákazníků.

O výši ceny rozhoduje i poměr poptávka x nabídka. Tady ale pozor. Najde se člověk, který za vaši službu zaplatí majlant, ale zároveň budou i tací, kteří si řeknou, že takového peníze za to prostě nedají. Ukážeme si na příkladu historických známek. Pro jednoho má tento druh produktu nesmírnou sběratelskou cenu a je schopen za kus známky utratit statisíce i miliony. Druhému to absolutně nic neříká, je to pro něj obyčejný kus historie a rozhodně by za ni takové finanční prostředky v životě nedal. A s tím je potřeba počítat i nadále – rozlišnost cílových skupin.

Co je teda ta správná cena? Ta by měla být zisková pro podnikatele nabízejícího službu a současně akceptovatelná ze strany zákazníka. Neplatí pravidlo, že nejnižší cena = správná cena. I tato skutečnost se stává v mnoha případech kontraproduktivní. Hrozí firemní likvidace, zákazníci později nejsou schopni přistoupit na zvýšení cen třeba z důvodu zdražení pohonných hmot apod.

Jak správně na to?

1. Určete si cíle toho, čeho chcete dosáhnout

Zaměřte se na to, jaká je vaše představa o výdělku. Začněte klidně pozvolna – denní, týdenní, měsíční, roční. Určitě se vyplatí počítat i s návratností vašich investic. Promyslete si, kolik a čeho je potřeba prodat, aby se vše vyplatilo. Nezapomeňte na časový faktor a výkon práce. Přemýšlejte v klidu, určitě se vyplatí získat základ cenotvorby na skutečných číslech než jen pouhých odhadech.

2. Respektujte všechny náklady se službou spojené

Nikde se neošiďte, skutečně započítejte třeba i jen maličkosti. Mezi prvními určitě budou sociální, zdravotní a nemocenské pojištění. Platíte nájem za prostory související s vaším podnikáním? Tak na ty také nezapomeňte. K těm menším nákladům patří třeba platby za telefon, nákup kancelářského materiálu, byť jde třeba jen o papír do tiskárny nebo sponky do sešívačky. Připojte i náklady s obchodními schůzkami – oběd, káva, nový oblek.

To jsou věci týkající se konkrétně vašeho podnikání, ale zamyslete se skutečně nad tím, co všechno potřebujete zaplatit i v rámci svého běžného života. Trochu jinak bude k cenotvorbě přistupovat freelancer s jedním hlavním produktem a jinak agentura s širokou paletou různorodých produktů. Rozhodně si ale vyplatíte svůj měsíční plat, během dne jíte a chodíte oblečení, platíte dětem kroužky a další školní aktivity, manželce sem tam přidáte na kadeřníka, v létě byste rádi k moři a v zimě vás čeká lyžovačka na horách. To vaše zákazníky nezajímá, ale vy tyto náklady vydáte pro to, abyste mohli žít. Tak na to myslete při stanovení ceny za službu, ať víte, na co všechno vám musí vydělat.

3. Stanovte si čas na práci

Ideální čas, který chcete věnovat práci. Ne všechny odpracované hodiny se vám vrátí v podobě peněz, s tím je potřeba dopředu počítat, ale představu byste měli rozhodně mít. Ta vám pak lépe pomůže při určení ceny za službu. Uvědomte si, že zhruba na jednu vámi odpracovanou placenou hodinu připadá ještě ta jedna neplacená. Za jednu hodinu je potřeba vydělat na dvě.

4. Začněte minimální hodinovou sazbou

Už jsme skoro ve finále. Máte spočítané všechny náklady a ujasněno, kolik hodin denně chcete pracovat? Tak získanou částku vynásobte 17, průměrným počtem pracovních dnů v kalendářním měsíci. Jsou odečteny víkendy, svátky, dny nemoci nebo řešení soukromých věcí. Máte to? A teď obě čísla vydělte (náklady/účtovatelné hodiny) a získáte minimální hodinovou sazbu. Díky ní nastavíte nejen cenu, ale případně ji dokážete obhájit před zákazníkem. Pomůže vám i v případě rozhodnutí, zda vzít nějakou zakázku nebo ji naopak s díky odmítnout.

5. Zaměřte se na konkurenci

Prolustrujte internet a mrkněte na ceny, za které stejné nebo podobné služby nabízejí ostatní. Jde o získání lepší představy o tom, za kolik se daná služba prodává a jaká je nabídka vůči poptávce. Získáte lepší přehled o vaší možnosti zaujmutí pozice na trhu. Co je pro vás lepší – dobrá cena/výkon nebo luxusní zboží?

6. Další složkou je i empatie

Jak budou cenu za vaši službu vnímat a přijímat klienti. Ale uvědomte si i to svoje. Pokud nejste přesvědčeni o ceně, kterou máte nastavenou, pak nic neprodáte. Experimentujte a sledujte své pocity – zavřete oči a představte si, kolik by služba měla stát. Máte z výsledku dobrý pocit? Zkuste ji třeba navýšit o pár korun, a hlavně se soustřeďte na to, jak se při tom cítíte. Podvědomí vám během chvíle samo řekne, jaká je ta správná cena.

7. Ceník pracuje za vás

Zkuste si cvičně jeden takový udělat. Určitě do něj zahrňte služby, které skutečně chcete prodávat. Nebojte se je v nabídce zvýraznit, odlišit od jiných služeb. Ale zbytečně jej nezahlťte slevami, ceník by měl být pro zákazníka přehledný a stručný. Chcete, aby se k vám zákazník vracel? Ušijte mu balíček služeb na míru. Potřebujete rozprodat sezónní oblečení? Zvýhodněte cenu oproti aktuálnímu období.

8. Zapůsobte atraktivností cen

Jaký styl zapůsobí? Baťovská cena oproti celé částce, procenta nebo čísla, celková nebo jednotková cena? Obecně platí, zvolte takovou variantu, která opticky působí lépe. U částek do 1000 Kč lze využít na konci devítku – působí přitažlivě. Zadáte-li: „Sleva 35 %“, bude tato forma pro zákazníka lákavější než „Sleva 100 Kč“. Ale třeba se slevou 1.500 Kč se bude zákazník cítit mnohem lépe. Celkové předplatné nebo permanentka na rok v částce např. 3.500 Kč působí na jednotlivce také mnohem přijatelněji, než 10 Kč na měsíc.

9. Připravte se na zdražení

Zbytečně se nestresujte. Všechno se časem zdražuje a lidi s tím prostě počítají, i když brblají. Vezměte si plyn, elektřina, potraviny, pohonné hmoty apod. A to jsou další součástky stavebnice, jejichž výsledkem se stává konečná služba. Zdraží váš dodavatel? Máte vyšší náklady s dopravou? Přece to nechcete dotovat z vlastní kapsy. Zdražit prostě musíte a nebojte lidi to pochopí. Když ne hned, tak časem určitě ano. Určete si nějaké konkrétní roční období, den, měsíc, čtvrtletí. Než k tomuto kroku dojdete, nabídněte nějaké výhody vašim zákazníků, jako například předplacení služeb.

A jak jste na tom vy? Máte zaručený systém pro stanovení ceny za službu nebo produkt, který vám funguje? Nebo patříte právě k té skupině podnikatelů, kteří s určováním cen mají problémy? Podělte se s námi o vaše zkušenosti formou komentářů pod článkem.

20 KROKŮ K LEPŠÍMU SEO ZDARMA

Neplaťe za to, co si můžete udělat sami! Stáhněte si e-book, jak svépomocí zoptimalizovat svůj web.

20 kroků k lepšímu SEO

JAK SE ZVIDITELNIT NA INTERNETU?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přečtěte si také

Tipy na rozšíření reklamních textů

Mezi rozšíření reklamních inzerátů patří odkazy na podstránky webu. Ty zlepšují kvalitu reklamy, přinášejí vyšší poměr prokliků k počtu zobrazení (CTR) a přispívají k nižší ceně za proklik. Existence odkazů na podstránky zvýší CTR o 20% podle Google. Jak tedy na to?

Číst více...

Profily zaměstnanců > Pavel Brabec

Pavel Brabec

Profil
Po letech stereotypní práce jsem dostal šanci dělat něco nového. On-line marketing jsem se naučil jako samouk. PPC se mění každým dnem a co fungovalo včera, nemusí fungovat dnes. V PTL se starám kromě PPC reklamy o analýzu klíčových slov. 

Dovednosti:
Nastavení a správa kampaní Google Ads a Sklik, analýza klíčových slov.

Zkušenosti:
5 let v marketingové firmě a sociálním podniku.

Profily zaměstnanců > Eva Liberdová

Mgr. Eva Liberdová

Profil
S marketingem a SEO jsem začala v neziskovce, kde jsem měla na starosti obsah webu a jeho správu. Od roku 2014 se věnuji on-line reklamě, placeným kampaním na Google Ads a Sklik Seznam. Mám složené certifikace Google Ads.

Dovednosti:
Analytika klíčových slov. Analytika konkurence. Marketingové analýzy.
Nastavení, správa, datová analytika kampaní Google Ads a Sklik.

Zkušenosti:
S co nejmenší vynaloženou částkou získat co nejvíce relevantních návštěvníků a potenciálních zákazníků webu a e-shopů. Samotná optimalizace vyžaduje čas, který se vyplatí.

Profily zaměstnanců > Vít Skála

PhDr. Ing. Vít Skála, Ph.D.

Profil:
Patřím mezi první uživatele internetu v ČR. :) Aktivně jej využívám již od roku 1992 a hned od začátku mě tato síť fascinovala. Od roku 1998 se v různých etapách internetem více či méně živím. V roce 2016 jsem založil sociální podnik specializující se na internet marketing. 

Dovednosti:
V rámci PTL se věnuji obchodní činnosti, marketingovým strategiím a snažím se, aby jak naši zaměstnanci, tak zákazníci byli neustále maximálně spokojeni.

Zkušenosti:
V roce 1998 jsem založil první lesnický portál v ČR. Mám za sebou řadu úspěšných i méně úspěšných internetových projektů. ;)

V letech 2002–2003 předseda Centra pro elektronický obchod, odborné sekce České společnosti pro systémovou integraci. Od roku 2016 mimo jiné místopředseda Českého svazu vědeckotechnických společností.

Profily zaměstnanců > Vojtěch Hulinský

Mgr. Vojtěch Hulinský

Profil
Psaní mě bavilo už odmala, ale nevěřil jsem, že bych se tím mohl živit – a zvolil pragmatičtější vzdělání a zaměstnání. Po několika letech nekreativní a stereotypní práce se mi úplnou náhodou naskytla šance dělat to, co mě opravdu naplňuje. Okamžitě jsem po tom skočil. A už u toho zůstal.

Dovednosti:
Copywriting – senior, SEO – junior.

Zkušenosti:
Přední český e-shop, několik marketingových agentur a vlastní podnikání.

Profily zaměstnanců > Hana Skálová

Hana Skálová

Profil
Miluji vizuální komunikaci více než kterýkoli jiný druh komunikace. Grafický design byl vždy velkou součástí mého života a na gymnáziu jsem si díky mému zdravotnímu stavu uvědomila, že potřebuji dělat něco kreativnějšího než se biflovat vzorečky nazpaměť. Nelituji žádného rozhodnutí, protože umělecká škola grafická mi umožnila najít svůj potenciál a dělat co mě baví. Nyní studuji University of Suffolk ve Velké Británii a těším se na další zajímavé výzvy, které mi život přinese.

Dovednosti:
grafický design, webdesign, fotografie, videotvorba

Zkušenosti:
spolupráce s menšími firmami, vlastní tvorba