SPECIALISTA NA ON-LINE MARKETING

Copywriting – nekopíruji, ale tvořím

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Stalo se vám, že jste párkrát narazili na divně krkolomné slovo „copywriting“? Člověk má problém ho vůbec správně přečíst, natož aby si pod ním představil něco užitečného. Pak jste tu správně. A nebojte se! Opravdu nejste jediní, komu vrtá hlavou, čím může být copywriting prospěšný.  

K psaní tohoto článku mě přiměla vlastní zkušenost. Neustále mi lidé kladli otázky, co že to vlastně pořád kopíruji v „tom copywritingu“?

Tak jsem si řekla: „A dost.“ Už mě to prostě přestalo bavit. Věčné vysvětlování všem známým toho, že pokud se zabývám copywritingem, tak opravdu nic a nikde nekopíruji… Poradila jsem jim, ať si o tom pojmu raději něco přečtou. Odpověděli mi ovšem velice jednoduše a bleskurychle. Oni vůbec netuší, kde by měli hledat. A nemají prostě ani tolik času „někde něco hledat“.

Vlastně měli možná pravdu. Jistě to znáte také. Doba je rychlejší a rychlejší, času je méně a méně.

Takže nápad, co tak dát dohromady informace a přidat vlastní zkušenost, byl na světě. V tomto článku najdete opravdu to základní a důležité. Pěkně na jednom místě. A už vůbec není třeba plýtvat časem na výmluvy, že času je málo. Těch pár minut jistě bude stát za to.

Krátká definice copywritingu na začátek neuškodí.

Copywriting (kopyrajtyng) – a to „w“ se opravdu nečte 🙂 – se zabývá tvorbou reklamních a marketingových textů, které svou poutavostí a čtivostí pomáhají prodávat produkty a služby. Pro pořádek opakuji, že to neznamená „kopírování“, ale „tvorbu“ textů, i když to slovo asi vážně “kopírování“ asociuje.

Kde všude copywriting najde uplatnění?

To záleží na tom, na která konkrétní reklamní media se soustředí. V dnešní době, kdy vládne světem internet, bych se zaměřila hlavně na webcopywriting a SEOcopywriting. Jelikož je dost velký rozdíl mezi čtením textů v tištěných mediích a textů na webových stránkách, nelze použít tu samou metodu a techniku psaní pro oba druhy medií.

Proto se postupně vyvíjel obor webcopywriting, který je určený právě pro oblast internetu. SEOcopywriting propojuje copywriting a techniky SEO (optimalizace pro vyhledávače), o kterých se více můžete dočíst v článku „Nebojte se SEO“ na našem blogu. A tím se dostávám k člověku, který si dokáže poradit s tím, jak upoutat čtenáře – potenciálního zákazníka.

Kdo je copywriter?

Nebudu vás zdržovat definicemi. Je jich na internetu plno. Dovolím si vyjádřit svůj osobní pohled na profesi copywritera. Jakou mám o něm představu já. A co by copywriter měl rozhodně mít za znalosti a dovednosti. Jak už název napovídá, a vy už víte, že copywriting je tvoření reklamních textů (opakování je matka moudrosti), je náplň copywritera lehce odvoditelná.

Copywriter, neboli textař, tedy píše reklamní texty na produkty nebo služby pro zadavatele. Ovšem musí to zvládnout čtivě, poutavě, a přitom mít neustále na zřeteli cílovou skupinu čtenářů. Použití základů psychologie je pro textaře velkou výhodou. Vlastnosti, jako je empatie, cit pro jazyk a dokonalou gramatiku, schopnost získat informace o produktech a přetlumočit je čtenáři lidskou formou, pokládám za samozřejmost. Přímo za nutnost.

Nejde jen o reklamu. Hlavní je vcítit se do čtenáře a psát upřímně. A především vložit do každého textu „kousek sebe“ …

Ano, přesně tak to vnímám já. Proč by se jinak čtenář vracel za novými články dobrého copywritera? Musí mít pocit, že mu textař rozumí, a on rozumí textaři. Copywriter přesně vycítí, co čtenář potřebuje – tady a teď.

Propojení mezi čtenářem a textařem je jako pružná pupeční šňůra. Oba konce si vzájemně důvěřují, rezonují, a přitom nechají druhého svobodně dýchat.

Co si tedy odnášíte z tohoto článku?

Shrnutí tohoco už nyní víte:

  • Copywriting –  tvorba reklamních a marketingových textů, které svou poutavostí a čtivostí pomáhají prodávat produkty a služby.
  • Specifické obory:  Webcopywriting, SEOcopywriting
  • Copywriter –píše reklamní texty na produkty nebo služby pro zadavatele
  • Charakteristika copywriter: empatie, cit pro jazyk, dokonalá gramatika, schopnost získat informace o produktech, podat informace čtenáři lidskou formou

Dočetli jste až sem?

Hurá! Pak to znamená, že vás článek neodradil hned na začátku. Odcházíte s pocitem rychlého získání potřebných informací a nenudili jste se? Skvěle! To je ta nejlepší vizitka profesionálního copywritera.

20 KROKŮ K LEPŠÍMU SEO ZDARMA

Neplaťe za to, co si můžete udělat sami! Stáhněte si e-book, jak svépomocí zoptimalizovat svůj web.

20 kroků k lepšímu SEO

JAK SE ZVIDITELNIT NA INTERNETU?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přečtěte si také

Tipy na rozšíření reklamních textů

Mezi rozšíření reklamních inzerátů patří odkazy na podstránky webu. Ty zlepšují kvalitu reklamy, přinášejí vyšší poměr prokliků k počtu zobrazení (CTR) a přispívají k nižší ceně za proklik. Existence odkazů na podstránky zvýší CTR o 20% podle Google. Jak tedy na to?

Číst více...

Profily zaměstnanců > Pavel Brabec

Pavel Brabec

Profil
Po letech stereotypní práce jsem dostal šanci dělat něco nového. On-line marketing jsem se naučil jako samouk. PPC se mění každým dnem a co fungovalo včera, nemusí fungovat dnes. V PTL se starám kromě PPC reklamy o analýzu klíčových slov. 

Dovednosti:
nastavení a správa kampaní Google Ads a Sklik, analýza klíčových slov

Zkušenosti:
5 let v marketingové firmě a sociálním podniku

Profily zaměstnanců > Eva Liberdová

Mgr. Eva Liberdová

Profil
S co nejmenší vynaloženou částkou co nejvíce relevantních návštěvníků a potenciálních zákazníků webu? Proto se věnuji hlídání běhu kampaní. Samotná optimalizace kampaně vyžaduje čas, který se vyplatí. Optimalizace vyžaduje dodatečnou mírou zkušeností. Tu mám přes 6 let.

Profily zaměstnanců > Vít Skála

PhDr. Ing. Vít Skála, Ph.D.

Profil
S oblibou říkám, že jsem jeden z prvních uživatelů internetu v ČR. A hned od začátku mě tato síť fascinovala. Od roku 1998 jsem se v různých etapách internetem více či méně živil. V roce 2016 jsem založil sociální podnik specializující se na internet marketing, což otevřelo zcela novou etapu mého života. 

Dovednosti:
Je málo věcí, které neumím. A to se poměrně rychle naučím, když je to potřeba. :) V rámci PTL připravuji marketingové strategie, hlubší analýzy a snažím se, aby jak zaměstnanci, tak zákazníci byli neustále maximálně spokojeni.

Zkušenosti:
V roce 1998 jsem založil první lesnický portál v ČR. V letech 2002–2003 předseda Centra pro elektronický obchod, odborná sekce České společnosti pro systémovou integraci. V současné době mimo jiné místopředseda Českého svazu vědeckotechnických společností.

Profily zaměstnanců > Vojtěch Hulinský

Mgr. Vojtěch Hulinský

Profil
Psaní mě bavilo už odmala, ale nevěřil jsem, že bych se tím mohl živit – a zvolil pragmatičtější vzdělání a zaměstnání. Po několika letech nekreativní a stereotypní práce se mi úplnou náhodou naskytla šance dělat to, co mě opravdu naplňuje. Okamžitě jsem po tom skočil. A už u toho zůstal.

Dovednosti:
copywriting – senior, SEO – junior

Zkušenosti:
přední český e-shop, několik marketingových agentur a vlastní podnikání

Profily zaměstnanců > Hana Skálová

Hana Skálová

Profil
Miluji vizuální komunikaci více než kterýkoli jiný druh komunikace. Grafický design byl vždy velkou součástí mého života a na gymnáziu jsem si díky mému zdravotnímu stavu uvědomila, že potřebuji dělat něco kreativnějšího než se biflovat vzorečky nazpaměť. Nelituji žádného rozhodnutí, protože umělecká škola grafická mi umožnila najít svůj potenciál a dělat co mě baví. Nyní studuji University of Suffolk ve Velké Británii a těším se na další zajímavé výzvy, které mi život přinese.

Dovednosti:
grafický design, webdesign, fotografie, videotvorba

Zkušenosti:
spolupráce s menšími firmami, vlastní tvorba