SPECIALISTA NA ON-LINE MARKETING

Výborný web copywriting utopíte nesprávnými slovy

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Brouzdám po netu, čtu blogy, dostávám se na zajímavé internetové stránky. Web copywriting dokáže doslova zázraky. Skvělý text, super stav. Ale občas se stane něco zvláštního. Zaujme mě článekpobavím se u něj a pak chtě nechtě narazím na nějaké slovíčko nebo frázi, ze které mě teda ale fakt bolí oko, možná i obě.

web copywritingu jsou taková slova pěknými parazity, a i když se to nezdá, udělají z obsahově výborného článku smutný zážitek. Se svou cílovou skupinou (klientem, zákazníkem, návštěvníkem webu) chceme přece mluvit jejich jazykem. Ano, přesně jako v případě, kdy si s člověkem sednu v příjemném prostředí nějaké hospůdky na pivo. A teď si představte, že s ním začnete mluvit a občas použijete slovo, které vám až tak moc přes jazyk nejde. Přiznám se bez mučení, cítila bych se jako trubka.

O čem tady vlastně píšu? O slovech, patřících k těm dávno vyšlým z módy. Copak se jde v dnešní době bavit s přáteli jazykem, který slyšíte z filmů pro pamětníky nebo načerpáte zásobu přečtením si třeba Seiferta a Jiráska?

O co vlastně jde?

  • Slova zastaraláknižní a ve svém běžném hovoru je pravděpodobně ani nepoužíváte;
  • nebo ta, která snižují údernost a jednoznačnost toho, co chcete textem říct;
  • a naopak vám dojde slovní zásoba a vy stále opakujete a opakujete, hlavně slovesa, spojky, příslovce.

Teď si asi říkáte, o jaká konkrétní nevhodná slova se jedná. Pojďme si vybrat zástupce pro každou kategorii, kterou jsem uvedla. Přiznám se bez mučení, že některá bychom lehce dali do všech tří, a to se kvalitnímu web copywritingu určitě nelíbí.

Takže za prvé:

Vyberu například: již, jež, či, též, neboť, nikoliv, nyní, dle, lze, oč. Fakt je používáte úplně běžně? Tak to mě mrazí. Ta představa, kdy si s partnerem dáváte romantickou koupel a on se zeptá: „Miláčku, chceš připustit teplou vodu?“ A vy odpovíte: „Nikoliv.“

Za druhé:

Tady mám hlavně na mysli slovo „moci“. Ve tvaru jako „můžete“ tím totálně svého zákazníka nebo klienta znejistíte, možná i rozsekáte. Vždyť mu dáváte na výběr – mám nebo nemám? Jestli chcete prodat, tak to sdělte úderně. Co zní líp? „Můžete objednat“ nebo „objednejte“?

A za třetí:

Opakování slov. Jo, chápu, pěkně to svádí. Ale když v jednom odstavci skoro v každé větě najdete sloveso „být“ v jakémkoli tvaru (je, jsou, bude), to docela rve oči. A nedej bože několikrát v jednom souvětí. Čeština je krásný jazyk. Když si nevíte skutečně rady, použijte prostřednictvím třeba Googlu vyhledání synonyma. Taky to občas dělám.

A ještě pár postřehů na závěr z oblasti web copywritingu. Vyvarujte se krátkých vět, třeba i jednoslovných. Tříští pozornost a někdy se skutečně vyplatí, raději v souvětí napsat další větu navíc. Milujete vykřičníky? Tak od nich upusťte. Zastávám názor, že výborný copywriter napíše důraznou větu bez něj.

Tahají vás nějaká slova nebo fráze za uši? Podělte se formou komentářů pod článkem o zkušenosti s námi a dalšími čtenáři. Rozšíříme si společný pomyslný slovníček zakázaných pojmů pro web copywriting.

20 KROKŮ K LEPŠÍMU SEO ZDARMA

Neplaťe za to, co si můžete udělat sami! Stáhněte si e-book, jak svépomocí zoptimalizovat svůj web.

20 kroků k lepšímu SEO

JAK SE ZVIDITELNIT NA INTERNETU?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přečtěte si také

Tipy na rozšíření reklamních textů

Mezi rozšíření reklamních inzerátů patří odkazy na podstránky webu. Ty zlepšují kvalitu reklamy, přinášejí vyšší poměr prokliků k počtu zobrazení (CTR) a přispívají k nižší ceně za proklik. Existence odkazů na podstránky zvýší CTR o 20% podle Google. Jak tedy na to?

Číst více...

Profily zaměstnanců > Pavel Brabec

Pavel Brabec

Profil
Nemohu vykonávat práci, kterou jsem dělal celý život. To neznamená, že nebudu dělat něco jiného. PTL mi dala možnost žít každodenní život obyčejného smrtelníka a získat ztracené sebevědomí.

Dovednosti:

Zkušenosti:

Profily zaměstnanců > Eva Liberdová

Mgr. Eva Liberdová

Profil
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat volutpat. Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis autem vel eum iriure dolor in hendrerit in vulputate velit

Profily zaměstnanců > Vít Skála

PhDr. Ing. Vít Skála, Ph.D.

Profil

Práce v týmu lidí, kteří se umí vyrovnávat s životními zkouškami, váží si práce, jsou kolegiální, proaktivní, inovativní, a ještě k tomu mají smysl pro humor, mě opravdu baví.

Dovednosti:

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat volutp.

Zkušenosti:

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat volutpat. Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis autem vel eum iriure dolor in hendrerit in vulputate velit

Profily zaměstnanců > Vojtěch Hulinský

Mgr. Vojtěch Hulinský

Profil
Oceňuji rozmanitou náplň práce, u níž nehrozí stereotyp a kritiku, která je vždy konstruktivní a napomáhá profesnímu růstu.

Dovednosti:

Zkušenosti:

Profily zaměstnanců > Hana Skálová

Hana Skálová

Profil
Miluji vizuální komunikaci více než kterýkoli jiný druh komunikace. Grafickému designu se věnuji téměř odjakživa, nyní studuji University of Suffolk ve Velké Británii. Těším se na další zajímavé výzvy, které mi život přinese.

Dovednosti:

Zkušenosti:
….