SPECIALISTA NA ON-LINE MARKETING

Reklama na internetu aneb není všechno zlato, co bliká

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Některé formy reklamy, upozorňování a touha přilákat potenciální zákazníky za každou cenu, jsou opravdu za hranou . Dost často se pohybuje snaha upozornit na cokoliv, co je na prodej, minimálně za hranicí vkusu, etiky a někdy dokonce i zákona. Prodejci tak někdy zneužívají potencionálního zákazníka, jelikož vědí, že bránit se takové reklamě je prakticky nemožné. 

No posuďte sami, jestli vám není tato forma propagace a reklamy na internetu povědomá…

Ne každá reklama vhodně upoutá

Otevřu počítač s příjemným pocitem, že si konečně přečtu článek o prospěšnosti jógového cvičení „Pozdrav Slunci“, který mám už nějaký ten týden uložený. Moc času právě nemám, a tak sedím s hrnkem zeleného čaje a zapálenou svíčkou u notebooku celá natěšená, jak si pěkně zrelaxuji a alespoň virtuálně protáhnu unavené tělo. Článek začíná skvěle.

Sotva se ponořím do čtení, je najednou po pohodičce. Přes celý text se mi doslova „rozvalila“ (omlouvám se za ten výraz) krásná blondýna na kapotě nějakého super moderního auta a titulek křičí (opravdu doslova křičí), že tohle auto (netuším, zda i s tou slečnou) musím určitě mít a vlastně téměř zadarmo! Mám samozřejmě u počítače zapnutý zvuk, takže honem hledám, kde ten výkřik do ticha vypnout nebo alespoň ztlumit. Než jsem se zorientovala na ploše monitoru, tak se vedle probudil klimbající manžel a oprávněně se naštval.

Jedna jediná reklama na internetu (mimochodem dost nevkusná – nechápu, kdo to vymyslel) nám dokázala zkazit náladu na celý večer. Stává se vám to také? Jenže co s tím? Trochu jsem začala pročítat články o možnostech, jak co nejvíc eliminovat nechtěnou reklamu. Stejně už jsem neměla chuť pokračovat v odpočinku a zdravit Slunce…

Reklama a propagace zboží a služeb na internetu je realita dneška

Image by KROMKRATHOG at FreeDigitalPhotos.net

Podstatná je ovšem forma a techniky. Před reklamou vážně není šance uniknout. Celý svět a snad všechny obory lidské činnosti jsou na reklamě založené a závislé. Nic proti tomu. Každý se nějak živit musíme a reklama, nejen na internetu, prostě „prodává“. A to myslím v dobrém slova smyslu. Potud je to v pořádku.

Ovšem hranice mezi ještě legální a už nezákonnou či alespoň nemravnou či nevkusnou formou reklamy je opravdu nepatrná. Málo kdo se tedy asi pustí na velice tenký led podání žaloby na majitele či tvůrce podezřele se tvářící reklamy. A vůbec nezáleží, kde na reklamní sdělení právě narazíte. Nemá význam jmenovat zde těch několik málo rozsudků, kdy soud rozhodl, že tvůrce reklamy už překročil zákon.

Různé druhy a formáty reklamy

Zajímalo mě, kolik druhů internetové reklamy přibližně existuje.  Nezdá se to, ale je jich docela dost.
Pro zajímavost uvedu několik příkladů:

  • Reklama plošná – klasická bannerová reklama (banner – reklamní proužek, většinou geometrického tvaru s obrázkem nebo animací, mívá interaktivní grafiku…)
  • Reklama textová – jakékoliv placené i neplacené texty s odkazy – hypertexty
  • Reklama intextová – zobrazuje se přímo v textu webové stránky (nezobrazuje se jako klasická reklama, ale podtrhují se slova=odkazy=klíčová slova, na které se najede kurzorem a zobrazí se reklama, může obsahovat textovou reklamu, textovou doplněnou o logo, flashovou nebo video-reklamu)
  • Přednostní a katalogové zápisy – placené a neplacené zápisy v katalozích a vyhledávačích (Seznam.cz, Firmy.cz,Najisto.cz, Podnikatel.cz a mnoho dalších)
  • Reklama virální – reklamně marketingový způsob šíření komerčního sdělení pomocí sociálních sítí
  • Online reklama – je obecný pojem, který zahrnuje veškeré výše uvedené formy reklamy šířené elektronickým způsobem pomocí internetu (zobrazuje se v PC, mobilním telefonu nebo tabletu)

Kromě těchto dnes už „klasických“ formátů existují i další poměrně agresivní formy reklam:

  • Vyskakující (pop-up) okna – stránka, kterou si prohlížíte, otevře nové okno prohlížeče, do kterého je načtena další stránka obsahující reklamní sdělení
  • Pop-under okna – se používají za cílem skrýt otevřené pop-up (je efektivnější než pop-up, protože je větší šance, že stránku nezavřete už při vyskočení)
  • Reklamy na Youtube před přehráním zvoleného videa
  • Sticky board – banner je umístěn vespod stránky po celé její šíři s tím, že nemizí ani při jejím rolování
  • iLayer (Roll-out) – na stránce je umístěný malý banner, který se při prvním načtení a každém dalším přejetím myší roztáhne přes většinu stránky
  • Interstitial – načte se stránka s reklamou a teprve po pár sekundách jste přesměrováni na žádanou webovou stránku
  • Out of the box – animace se pohybuje při načtení webové stránky po celé obrazovce a po chvíli se vrátí na místo
  • Splash – full banner roztahující se dolů a po chvíli se vrátí zpět

Toto jsou druhy reklamy, které sice zaujmou, nejdou tak snadno přehlédnout, ale mnohým uživatelům prostě vadí. A některým opravdu hodně! Jsme sice internetová reklamní agentura, ale zaměřujeme se pouze na neagresivní formy reklamy, které jsou dobře cílené na ty, které opravdu zajímají a to v čase, kdy mají chuť a zájem se obsahem reklamy zabývat. Tzn. nezabýváme se tvorbou a umisťováním protivných, nevkusných, invazivních reklam na internetu, které se zobrazí každému, kdo na danou stránku najede. Žádné reklamy na auto, když jste v rozpoložení na „Pozdrav slunci“, se od nás nedočkáte.

Image by Vlado at FreeDigitalPhotos.net

Hledáte zrovna vhodný dárek k vánocům? Možná uvítáte, když se vám v prohlížeči zobrazí nabídka na slevu na vaši oblíbenou značku oblečení. Umisťováním takovýchto užitečných a prospěšných reklam se zabýváme.

U online reklamy se rozlišuje několik základních způsobů plateb za reklamu.

  • Platba za proklik – PPC reklama, kterou více rozebíráme v článku, „Moderní doba si žádá PPC
  • Platba za zobrazení – platí se za počet zobrazení a standardní jednotkou je tisíc zobrazení
  • Platba za akci – cena se načítá až po určité akci, může být pevně daná (např. za registraci uživatele) nebo proměnlivá (např. provize z objednávky)

Nekalé reklamní praktiky

Občas můžeme narazit i na klamavé nebo nekalé reklamní praktiky na internetu. Obchodník se nás snaží přesvědčit, že budeme mít jako zákazníci větší hodnotu z kupovaného zboží, než v reálu dostaneme. Ještě „fikanější“ jsou praktiky, které nás dokážou přesvědčit, že platíme nižší cenu, než je ve skutečnosti. Podvod může mít podobu překrucování, opomenutí nebo klamavého postupu (např. nepravdivá cenová srovnání, vynechání důležitých podmínek prodeje, nepravdivé nebo značně přehnané nároky na produkty)

Další oblastí s etickými problémy u reklamy je působení na dětskou cílovou skupinu nebo otázky spojené s vyobrazením žen v marketingu. Mou zvědavost přilákal termín, na který jsem narazila při snaze dozvědět se o reklamě na internetu co nejvíce.

Kodex reklamy pro Internet

Ten je součástí Etického kodexu reklamy. Zjistila jsem tedy, že Etický Kodex reklamy vydala Rada pro reklamu„Cílem Rady je dosažení čestné, legální, decentní a pravdivé reklamy na území České republiky.“ To je velice jasně a logicky řečeno. Takže každý z nás může klidně podat stížnost Radě na reklamu, která nám připadá nevhodná. Jelikož Rada vznikla za účelem prosazování samoregulace reklamy, a samoregulace nenahrazuje právní regulaci, dovolím si předvídat, že běžný průměrný občan tento způsob obrany moc často nevyužije.

Takže tudy asi cesta nepovede.  Možná to vypadá, že tentokrát můj závěr moc optimisticky znít nebude. Obyčejná žena středního věku proti jakékoliv špatné, rušivé, protivné, sexistické nebo děti matoucí reklamě na internetu nic moc nezmůže. Ale úplná ztráta času to nebyla.

Zjistila jsem, že internetová reklama může být i užitečná.  Můžu tak v klidu, s pocitem ušetřeného času na vyhledávání mého oblíbeného zboží, klikat na nabízené produkty přímo podle mých zájmových okruhů. Ano, i tak už dnes reklama na internetu funguje. A tyto vlastní osobní zkušenosti využívám i při vytváření textové reklamy pro naše zákazníky.

Vhodný způsob, forma a načasování reklamy a propagace zboží nebo služby je nejlepší cesta, jak zákazníka přesvědčit k akci!

Jako žena a matka bych mohla apelovat na poctivé obchodníky a poskytovatele různých služeb, aby s pečlivostí vybírali způsob reklamy a propagace svých produktů. Vždyť reklama na internetu může zaujmout i jinak, než „blikáním“, obtěžováním a podsouváním myšlenky, že jen to „vaše“ je to pravé, co bych si měla určitě koupit. Pokud neumí obchodník sám vhodnou reklamu vytvořit, je na trhu nespočet odborníků, kteří to dokážou. Jako copywriterka se snažím ke kultivaci reklamního prostředí na internetu přispět tvorbou pravdivých a přitom poutavých textů.

Tak pozor na správnou internetovou reklamu. Opravdu platí, že není všechno zlato, co bliká…

20 KROKŮ K LEPŠÍMU SEO ZDARMA

Neplaťe za to, co si můžete udělat sami! Stáhněte si e-book, jak svépomocí zoptimalizovat svůj web.

20 kroků k lepšímu SEO

JAK SE ZVIDITELNIT NA INTERNETU?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přečtěte si také

Tipy na rozšíření reklamních textů

Mezi rozšíření reklamních inzerátů patří odkazy na podstránky webu. Ty zlepšují kvalitu reklamy, přinášejí vyšší poměr prokliků k počtu zobrazení (CTR) a přispívají k nižší ceně za proklik. Existence odkazů na podstránky zvýší CTR o 20% podle Google. Jak tedy na to?

Číst více...

Profily zaměstnanců > Pavel Brabec

Pavel Brabec

Profil
Po letech stereotypní práce jsem dostal šanci dělat něco nového. On-line marketing jsem se naučil jako samouk. PPC se mění každým dnem a co fungovalo včera, nemusí fungovat dnes. V PTL se starám kromě PPC reklamy o analýzu klíčových slov. 

Dovednosti:
nastavení a správa kampaní Google Ads a Sklik, analýza klíčových slov

Zkušenosti:
5 let v marketingové firmě a sociálním podniku

Profily zaměstnanců > Eva Liberdová

Mgr. Eva Liberdová

Profil
S co nejmenší vynaloženou částkou co nejvíce relevantních návštěvníků a potenciálních zákazníků webu? Proto se věnuji hlídání běhu kampaní. Samotná optimalizace kampaně vyžaduje čas, který se vyplatí. Optimalizace vyžaduje dodatečnou mírou zkušeností. Tu mám přes 6 let.

Profily zaměstnanců > Vít Skála

PhDr. Ing. Vít Skála, Ph.D.

Profil
S oblibou říkám, že jsem jeden z prvních uživatelů internetu v ČR. A hned od začátku mě tato síť fascinovala. Od roku 1998 jsem se v různých etapách internetem více či méně živil. V roce 2016 jsem založil sociální podnik specializující se na internet marketing, což otevřelo zcela novou etapu mého života. 

Dovednosti:
Je málo věcí, které neumím. A to se poměrně rychle naučím, když je to potřeba. :) V rámci PTL připravuji marketingové strategie, hlubší analýzy a snažím se, aby jak zaměstnanci, tak zákazníci byli neustále maximálně spokojeni.

Zkušenosti:
V roce 1998 jsem založil první lesnický portál v ČR. V letech 2002–2003 předseda Centra pro elektronický obchod, odborná sekce České společnosti pro systémovou integraci. V současné době mimo jiné místopředseda Českého svazu vědeckotechnických společností.

Profily zaměstnanců > Vojtěch Hulinský

Mgr. Vojtěch Hulinský

Profil
Psaní mě bavilo už odmala, ale nevěřil jsem, že bych se tím mohl živit – a zvolil pragmatičtější vzdělání a zaměstnání. Po několika letech nekreativní a stereotypní práce se mi úplnou náhodou naskytla šance dělat to, co mě opravdu naplňuje. Okamžitě jsem po tom skočil. A už u toho zůstal.

Dovednosti:
copywriting – senior, SEO – junior

Zkušenosti:
přední český e-shop, několik marketingových agentur a vlastní podnikání

Profily zaměstnanců > Hana Skálová

Hana Skálová

Profil
Miluji vizuální komunikaci více než kterýkoli jiný druh komunikace. Grafický design byl vždy velkou součástí mého života a na gymnáziu jsem si díky mému zdravotnímu stavu uvědomila, že potřebuji dělat něco kreativnějšího než se biflovat vzorečky nazpaměť. Nelituji žádného rozhodnutí, protože umělecká škola grafická mi umožnila najít svůj potenciál a dělat co mě baví. Nyní studuji University of Suffolk ve Velké Británii a těším se na další zajímavé výzvy, které mi život přinese.

Dovednosti:
grafický design, webdesign, fotografie, videotvorba

Zkušenosti:
spolupráce s menšími firmami, vlastní tvorba