SPECIALISTA NA ON-LINE MARKETING

Google představuje nový algoritmus vyhledávání. Jde o největší změnu za posledních 5 let

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Už brzy by se nám mělo vyhledávat v Googlu zase o něco lépe. Kalifornský gigant nám totiž bude schopen pomoci najít to, co doopravdy hledáme, když my sami ten požadavek nedokážeme správně zformulovat. K tomu poslouží algoritmus BERT, díky němuž začne vyhledávač myslet více jako člověk a prostřednictvím speciální technologie k pochopení přirozeného jazyka vyhodnotí, co jsme tím leckdy nešikovně zvoleným slovem nebo nesprávně použitou frází ve skutečnosti mysleli. Ovlivnit má výsledky u jednoho z deseti vyhledávacích dotazů.

Proces vyhledávání je věda. A co nevidět to bude platit víc než kdy dřív. BERT totiž funguje na bázi umělé inteligence, ale zároveň využívá i neuronové sítě. Proto jde o největší technologický posun ve vyhledávání Googlu za posledních 5 let, kdy byl do chodu uveden algoritmus RankBrain.

Co je BERT?

Bidirectional Encoder Representations from Transformers (BERT) dokáže posoudit význam zvoleného slova či fráze a zasadit ho do správného kontextu ve vztahu ke všem dalším slovům u vyhledávácího dotazu na základě analýzy vyhodnocení výrazů před ním a za ním. Tímto způsobem tak dokáže poměrně přesně odhadnout (a napovědět), jaký je záměr našeho vyhledávání a co by nás mohlo uspokojit.

Kde se s ním setkáme?

Algoritmus BERT najde uplatnění především u delších vyhledávacích dotazů, například v situacích, kdy Googlíme ne jedno slovo či krátké sousloví, ale celé věty. Jeho efekt se projeví i u featured snippets, v nichž se nám po zadání vícero klíčových slov nově zobrazí vhodnější a přesnější odpovědi, než tomu bylo dosud. A právě zde se nejvíc projeví pochopení kontextu použitých slov. Chcete příklad? Máte ho mít.

Jednou z názorných ukázek principu fungování BERTa v porovnání s původními algoritmy, uveřejněnou samotným Googlem, je výsledek vyhledávání na výraz „2019 brazil traveler to usa need a visa“.

Na ukázce z doby „předbertovské“ vidíte, že až doposud Google nedokázal pochopit souvislost předložky „to“ ve vztahu k ostatním slovům, která u anglických výrazů zcela mění význam celé věty. Při snaze o nabídnutí vhodné odpovědi se primárně řídil výskytem řetězce klíčových slov a sekundárně pak autoritu webů, z nichž pocházely, a proto tento dotaz (a tím pádem i odpověď na něj) pojmul tak, jako by Američan chtěl vycestovat do Brazílie, zatímco BERT už pochopí, že dotaz díky použití výrazu „to USA“ vzešel od turisty z Brazílie, takže jako první výsledek ukáže brazilskou ambasádu v USA.

Featured snippet

Podívejme se i na ukázku, jak BERT ovlivní i featured snippet. Původní query „parking on a hill with no curb“ (parkování na kopci v místě, kde není obrubník) Google trošku zmátlo, protože se při snaze najít co nejlepší odpověď dal slovu „curb“ tak velkou důležitost, až úplně ignoroval ten dodatek „no“. Místo nápovědy, jak parkovat bez obrubníku, tedy ukázal naprostý opak. Nový algoritmus však už zohlední všechna použitá slova a zasadí je do správného kontextu tak, aby i na takto položenou otázku nabídnul správnou odpověď.

Kdy začne BERT fungovat?

V anglické variaci začal v osekané verzi už začátkem listopadu a plně v provozu bude brzy, byť přesný termín neznáme. Ostatní jazykové mutace budou pochopitelně následovat, ale vzhledem k tomu, jak je čeština složitý a v celosvětovém měřítku relativně bezvýznamný jazyk, lze očekávat, že si na BERTa v naší mateřštině budeme muset nějakou dobu počkat.

Lze na něj optimalizovat?

Každá akce vyvolá reakci. A v případě jakékoliv novinky u procesu vyhledávání vždy automaticky následuje otázka, zda (a případně jak) se jí přizpůsobit, aby to negativně nepoznamenalo SEO skóre. Samotný Google deklaruje, že nějaká speciální optimalizace přímo na míru algoritmu BERT bude hodně obtížná až nemožná. Z logiky věci však vyplývá, že po uvedení této novinky do praxe bude poučka „pište pro lidi, nikoliv pro roboty“ pravdivější než kdy dřív.

20 KROKŮ K LEPŠÍMU SEO ZDARMA

Neplaťe za to, co si můžete udělat sami! Stáhněte si e-book, jak svépomocí zoptimalizovat svůj web.

20 kroků k lepšímu SEO

JAK SE ZVIDITELNIT NA INTERNETU?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přečtěte si také

Tipy na rozšíření reklamních textů

Mezi rozšíření reklamních inzerátů patří odkazy na podstránky webu. Ty zlepšují kvalitu reklamy, přinášejí vyšší poměr prokliků k počtu zobrazení (CTR) a přispívají k nižší ceně za proklik. Existence odkazů na podstránky zvýší CTR o 20% podle Google. Jak tedy na to?

Číst více...

Profily zaměstnanců > Pavel Brabec

Pavel Brabec

Profil
Nemohu vykonávat práci, kterou jsem dělal celý život. To neznamená, že nebudu dělat něco jiného. PTL mi dala možnost žít každodenní život obyčejného smrtelníka a získat ztracené sebevědomí.

Dovednosti:

Zkušenosti:

Profily zaměstnanců > Eva Liberdová

Mgr. Eva Liberdová

Profil
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat volutpat. Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis autem vel eum iriure dolor in hendrerit in vulputate velit

Profily zaměstnanců > Vít Skála

PhDr. Ing. Vít Skála, Ph.D.

Profil

Práce v týmu lidí, kteří se umí vyrovnávat s životními zkouškami, váží si práce, jsou kolegiální, proaktivní, inovativní, a ještě k tomu mají smysl pro humor, mě opravdu baví.

Dovednosti:

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat volutp.

Zkušenosti:

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat volutpat. Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis autem vel eum iriure dolor in hendrerit in vulputate velit

Profily zaměstnanců > Vojtěch Hulinský

Mgr. Vojtěch Hulinský

Profil
Oceňuji rozmanitou náplň práce, u níž nehrozí stereotyp a kritiku, která je vždy konstruktivní a napomáhá profesnímu růstu.

Dovednosti:

Zkušenosti:

Profily zaměstnanců > Hana Skálová

Hana Skálová

Profil
Miluji vizuální komunikaci více než kterýkoli jiný druh komunikace. Grafickému designu se věnuji téměř odjakživa, nyní studuji University of Suffolk ve Velké Británii. Těším se na další zajímavé výzvy, které mi život přinese.

Dovednosti:

Zkušenosti:
….