SPECIALISTA NA ON-LINE MARKETING

Výborný web copywriting utopíte nesprávnými slovy

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Brouzdám po netu, čtu blogy, dostávám se na zajímavé internetové stránky. Web copywriting dokáže doslova zázraky. Skvělý text, super stav. Ale občas se stane něco zvláštního. Zaujme mě článekpobavím se u něj a pak chtě nechtě narazím na nějaké slovíčko nebo frázi, ze které mě teda ale fakt bolí oko, možná i obě.

web copywritingu jsou taková slova pěknými parazity, a i když se to nezdá, udělají z obsahově výborného článku smutný zážitek. Se svou cílovou skupinou (klientem, zákazníkem, návštěvníkem webu) chceme přece mluvit jejich jazykem. Ano, přesně jako v případě, kdy si s člověkem sednu v příjemném prostředí nějaké hospůdky na pivo. A teď si představte, že s ním začnete mluvit a občas použijete slovo, které vám až tak moc přes jazyk nejde. Přiznám se bez mučení, cítila bych se jako trubka.

O čem tady vlastně píšu? O slovech, patřících k těm dávno vyšlým z módy. Copak se jde v dnešní době bavit s přáteli jazykem, který slyšíte z filmů pro pamětníky nebo načerpáte zásobu přečtením si třeba Seiferta a Jiráska?

O co vlastně jde?

  • Slova zastaraláknižní a ve svém běžném hovoru je pravděpodobně ani nepoužíváte;
  • nebo ta, která snižují údernost a jednoznačnost toho, co chcete textem říct;
  • a naopak vám dojde slovní zásoba a vy stále opakujete a opakujete, hlavně slovesa, spojky, příslovce.

 

Teď si asi říkáte, o jaká konkrétní nevhodná slova se jedná. Pojďme si vybrat zástupce pro každou kategorii, kterou jsem uvedla. Přiznám se bez mučení, že některá bychom lehce dali do všech tří, a to se kvalitnímu web copywritingu určitě nelíbí.

Takže za prvé:

Vyberu například: již, jež, či, též, neboť, nikoliv, nyní, dle, lze, oč. Fakt je používáte úplně běžně? Tak to mě mrazí. Ta představa, kdy si s partnerem dáváte romantickou koupel a on se zeptá: „Miláčku, chceš připustit teplou vodu?“ A vy odpovíte: „Nikoliv.“

Za druhé:

Tady mám hlavně na mysli slovo „moci“. Ve tvaru jako „můžete“ tím totálně svého zákazníka nebo klienta znejistíte, možná i rozsekáte. Vždyť mu dáváte na výběr – mám nebo nemám? Jestli chcete prodat, tak to sdělte úderně. Co zní líp? „Můžete objednat“ nebo „objednejte“?

A za třetí:

Opakování slov. Jo, chápu, pěkně to svádí. Ale když v jednom odstavci skoro v každé větě najdete sloveso „být“ v jakémkoli tvaru (je, jsou, bude), to docela rve oči. A nedej bože několikrát v jednom souvětí. Čeština je krásný jazyk. Když si nevíte skutečně rady, použijte prostřednictvím třeba Googlu vyhledání synonyma. Taky to občas dělám.

A ještě pár postřehů na závěr z oblasti web copywritingu. Vyvarujte se krátkých vět, třeba i jednoslovných. Tříští pozornost a někdy se skutečně vyplatí, raději v souvětí napsat další větu navíc. Milujete vykřičníky? Tak od nich upusťte. Zastávám názor, že výborný copywriter napíše důraznou větu bez něj.

Tahají vás nějaká slova nebo fráze za uši? Podělte se formou komentářů pod článkem o zkušenosti s námi a dalšími čtenáři. Rozšíříme si společný pomyslný slovníček zakázaných pojmů pro web copywriting.

20 KROKŮ K LEPŠÍMU SEO ZDARMA

Neplaťe za to, co si můžete udělat sami! Stáhněte si e-book, jak svépomocí zoptimalizovat svůj web.

20 kroků k lepšímu SEO

JAK SE ZVIDITELNIT NA INTERNETU?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přečtěte si také

Tipy na rozšíření reklamních textů

Mezi rozšíření reklamních inzerátů patří odkazy na podstránky webu. Ty zlepšují kvalitu reklamy, přinášejí vyšší poměr prokliků k počtu zobrazení (CTR) a přispívají k nižší ceně za proklik. Existence odkazů na podstránky zvýší CTR o 20% podle Google. Jak tedy na to?

Číst více...

Profily zaměstnanců > Pavel Brabec

Pavel Brabec

Profil
Po letech stereotypní práce jsem dostal šanci dělat něco nového. On-line marketing jsem se naučil jako samouk. PPC se mění každým dnem a co fungovalo včera, nemusí fungovat dnes. V PTL se starám kromě PPC reklamy o analýzu klíčových slov. 

Dovednosti:
Nastavení a správa kampaní Google Ads a Sklik, analýza klíčových slov.

Zkušenosti:
5 let v marketingové firmě a sociálním podniku.

Profily zaměstnanců > Eva Liberdová

Mgr. Eva Liberdová

Profil
S marketingem a SEO jsem začala v neziskovce, kde jsem měla na starosti obsah webu a jeho správu. Od roku 2014 se věnuji on-line reklamě, placeným kampaním na Google Ads a Sklik Seznam. Mám složené certifikace Google Ads.

Dovednosti:
Analytika klíčových slov. Analytika konkurence. Marketingové analýzy.
Nastavení, správa, datová analytika kampaní Google Ads a Sklik.

Zkušenosti:
S co nejmenší vynaloženou částkou získat co nejvíce relevantních návštěvníků a potenciálních zákazníků webu a e-shopů. Samotná optimalizace vyžaduje čas, který se vyplatí.

Profily zaměstnanců > Vít Skála

PhDr. Ing. Vít Skála, Ph.D.

Profil:
Patřím mezi první uživatele internetu v ČR. :) Aktivně jej využívám již od roku 1992 a hned od začátku mě tato síť fascinovala. Od roku 1998 se v různých etapách internetem více či méně živím. V roce 2016 jsem založil sociální podnik specializující se na internet marketing. 

Dovednosti:
V rámci PTL se věnuji obchodní činnosti, marketingovým strategiím a snažím se, aby jak naši zaměstnanci, tak zákazníci byli neustále maximálně spokojeni.

Zkušenosti:
V roce 1998 jsem založil první lesnický portál v ČR. Mám za sebou řadu úspěšných i méně úspěšných internetových projektů. ;)

V letech 2002–2003 předseda Centra pro elektronický obchod, odborné sekce České společnosti pro systémovou integraci. Od roku 2016 mimo jiné místopředseda Českého svazu vědeckotechnických společností.

Profily zaměstnanců > Vojtěch Hulinský

Mgr. Vojtěch Hulinský

Profil
Psaní mě bavilo už odmala, ale nevěřil jsem, že bych se tím mohl živit – a zvolil pragmatičtější vzdělání a zaměstnání. Po několika letech nekreativní a stereotypní práce se mi úplnou náhodou naskytla šance dělat to, co mě opravdu naplňuje. Okamžitě jsem po tom skočil. A už u toho zůstal.

Dovednosti:
Copywriting – senior, SEO – junior.

Zkušenosti:
Přední český e-shop, několik marketingových agentur a vlastní podnikání.

Profily zaměstnanců > Hana Skálová

Hana Skálová

Profil
Miluji vizuální komunikaci více než kterýkoli jiný druh komunikace. Grafický design byl vždy velkou součástí mého života a na gymnáziu jsem si díky mému zdravotnímu stavu uvědomila, že potřebuji dělat něco kreativnějšího než se biflovat vzorečky nazpaměť. Nelituji žádného rozhodnutí, protože umělecká škola grafická mi umožnila najít svůj potenciál a dělat co mě baví. Nyní studuji University of Suffolk ve Velké Británii a těším se na další zajímavé výzvy, které mi život přinese.

Dovednosti:
grafický design, webdesign, fotografie, videotvorba

Zkušenosti:
spolupráce s menšími firmami, vlastní tvorba