Říká se, že historie se často opakuje. A do jisté míry to platí i v případě crowdfundingu, který se poprvé v jisté podobě objevil už v 19. století, kdy byla po vyhoření Národního divadla v Praze vyhlášena sbírka, ve které český lid vybral dostatečný obulus na to, aby se z něj zafinancovala oprava. Jak tento institut funguje a co si pod ním lze v současných podmínkách představit?
Crowdfunding představuje způsob skupinového financování, který spočívá na principu, kdy velký počet jednotlivců přispívá malými částkami ke splnění společného cíle. Tím je dosáhnutí nějaké konkrétní částky, potřebné k realizaci daného projektu. A může jít prakticky o cokoliv, co zaujme dostatečný počet lidí – rozjezd firmy, natočení filmu, vybudování památeční stavby, produkování hudebního alba, vývoj hry nebo mobilní aplikace…
Něco za něco
V podstatě se jedná o online formu sbírky peněz na projekty, jejichž tvůrci mají výborný nápad, ale nedostatečný budget k tomu, aby ho z oblasti teorie přetavili do praxe. Přispěvatelé však nefigurují čistě jako mecenáši, ale spíše coby sponzoři. Pokud se podaří vybrat cílová suma, získají za vložené prostředky nějaké benefity, například podíl na projektu, upomínkové předměty nebo předem vybranou odměnu. Jestli se požadovanou částku nepovede prostřednictvím crowdfundingu dát dohromady, příspěvky se většinou v plné výši vrátí zpět jejich donátorům. Například na platformě IndieGogo si můžete vybrat třeba jen návratnost části cílové částky, zatímco ostatní poskytovatelé skupinového financování tuto variantu neumožňují.
A proč je tento typ financování tak rozšířený a čím dál tím populárnější? Důvod je prostý. Rozjezdu menších firem brání nedostatek peněz. Z průzkumu Deloitte a MPO vyplývá, že až polovinu všech domácích startupů jejich zakladatelé dotují z vlastních úspor a další čtvrtinu shání různými prostředky mezi rodinnými příslušníky a kamarády, protože jim banka neposkytne podnikatelský úvěr. Na něj údajně dosáhne jen sedm začínajících byznysmenů ze sta.
Win win
Z crowfundingu profituje každý- nejen podnikatelé, donátoři, ale i servery, prostřednictvím kterých online sbírka probíhá. Z každého úspěšného projektu si totiž berou provizi. Například český Hithit si z dokončených sbírek do 200 tisíc nárokuje 9 %. Spokojené se stávají všechny zúčastněné strany a nikdo není bit. Pokud se myšlenka neuchytí, nikdo nepřijde o své peníze a všichni zůstanou na nule.
Chcete zrealizovat zajímavou myšlenku, která by mohla zaujmout širokou veřejnost? Vyzkoušejte sdílené financování a podle geografické působnosti či možného přesahu si zvolte jednu z tuzemských nebo zahraničních crowdfundingových platforem.
Sdílené financování doma a ve světě
Nejznámější zahraniční crowdfundingové platformy:
- Kickstarter,
- Indiegogo,
- Patreon.
… a jejich tuzemské alternativy:
- Penězdroj,
- Fundlift,
- HitHit.
Jak taková kampaň vypadá?
Nejlepší je vždy názorný příklad z praxe, tak pojďme na něj. V současné době tým kolem režiséra Víta Klusáka zkouší prostřednictvím crowdfundingové HitHit kampaně vybrat částku, která by umožnila zafinancovat dokumentární film o zneužívání dětí na internetu. Jejich snaha takřka okamžitě vzbudila veliký ohlas a požadovanou sumu se podařilo získat během několika dní.