Hned na začátku je nutné definovat cíl webu. Čeho jím chcete dosáhnout a k čemu ho hodláte využívat? Máte tři možnosti:
- Rozšířená vizitka.
- Sběr kontaktů.
- Prodej.
Předem vytyčenému cíli musí odpovídat struktura a obsah stránek. Každý z nich má určitá specifika, ale drtivá většina webů je zaměřená na nabídku služeb a snahu o prodej, takže se zaměřme na ně.
Co má obsahovat správný prodejní web?
I. Co nabízíte
Nejdůležitější věc na celém webu. Každý návštěvník vám v průměru věnuje jen 3 vteřiny. A pokud ho během této doby nezaujmete, většinou stránku opustí a svoji pozornost věnuje něčemu jinému. Proto je nutné, aby potenciální zákazník okamžitě pochopil, co nabízíte, jaký problém vaše služby řeší a proč by je měl upřednostnit před konkurencí. K těmto účelům slouží především nadpis a podnadpis, ale tyto informace a argumenty se musí prolínat celou stránkou.
II. Kolik to stojí
Zkuste se na chvilku vžít do kůže zástupce své cílové skupiny. Jak asi postupuje a co ho bude zajímat, až mu nastíníte problém, s nímž se potýká, a nabídnete mu řešení, které uvítá? No přece cena. Peníze jsou skoro vždy až na prvním místě, ale tady jim náleží stříbrná medaile. Každý z nás chce co nejdříve zjistit, kolik daná služba stojí, abychom hned věděli, jestli má smysl pokračovat dál či nikoliv.
A to samozřejmě platí především pro případy, kdy lze cenu určit i vyjádřit snadno, například formou hodinové sazby nebo pevné ceny za konkrétní produkt či službu. U oblastí, kde výslednou cenu ovlivňuje hodně proměnlivých faktorů a jednoznačně ji nelze předem určit (například informační systémy) by mohlo být uvedení ceny spíše kontraproduktivní. V takové situaci je vhodné použít formulaci “cena od…”. Nebo vyzvat návštěvníky, ať vás kontaktují pro vypracování cenové nabídky.
III. Vox populi
Další logickou zastávkou při přerodu návštěvníka v zákazníka jsou reference. Můžete vymyslet sebechytlavější slogan a snížit cenu na naprosté minimum, ale nikdo nechce kupovat zajíce v pytli. A každého zajímá, co na vaše služby říkají ostatní lidé. Konkrétní zkušenosti konkrétních lidí představují důkaz místo slibů.
Řada nepoctivých webů si reference vymýšlí. To způsobuje vysokou nedůvěru k anonymním testimoniálům. Proto doporučujeme ke každému dobrozdání uvést reálné jméno, pracovní pozici a ideálně i fotografii. Čím konkrétnější bude obsah samotné reference i údaje o člověku, který ji poskytl, tím větší důvěru vzbudí. A o to vám přece jde.
IV. Váš příběh
V současné době je velmi populární dodávat službám nějaký příběh, který je polidští a vykřesá z nich emoce. Často je to vaření z vody a výsledek budí spíše rozpaky. Pokud má vaše podnikání zajímavou historii, popište to – jak jste se dostali k tomu, co děláte, kterak vypadala cesta od nuly až tam, kde se právě nacházíte.
V. Kontakt
Už jste návštěvníkovi představili své služby a přesvědčili ho, že se mu vyplatí investovat právě do vás, takže teď mu potřebujete poskytnout kontakt, aby se mohl ozvat s poptávkou. Pokud vedete například e-shop, je nutné také informovat, kdy jste na příjmu nebo jakou máte otevírací dobu. Tyto údaje jsou zásadní a proto by neměly být pouze v sekci „Kontakt“. Měly by být na místě, které je viditelné na jakékoli části webu. Ideální je levý nebo pravý horní roh. Tím zajistíte, že se vám lidé mohou snadno ozvat kdykoliv během jejich toulek po webu.
Jaký to má vliv na strukturu webu?
Záleží, jestli máte web ve stylu onepage (jedna stránka, na které je veškerý obsah). Tam stačí, když všechny výše uvedené sekce budou v podobném pořadí (v případě opravdu hodně dobrého příběhu můžete tuto část vyměnit s cenovými podmínkami) pod sebou, zatímco u stránky typu multipage (tj. homepage a další podstránky) budou jednotlivým sekcím odpovídat položky menu a následné podstránky.
Troufnete si na aplikaci?
Takto vypadá správná struktura prodejního webu. Nezapomínejte však na to, že každá stránka musí být ušitá přímo na míru typickému zákazníkovi, takže není bezpodmínečně nutné se dogmaticky držet obecné kostry a přidávat, ubírat nebo různě modifikovat tak, aby odpovídala potřebám a touhám cílové skupiny. Netroufáte si na tento proces sami? Obraťte se na nás. Rádi vám pomůžeme.