Já na bráchu, brácha na mě. Stará, ale v životě i podnikání stále nesmírně spolehlivá metoda. Ale co dělat, když jste ve světě byznysu jedináčci? Můžete oslovit tzv. influencera. Kdo to je a k čemu vám bude?
Homo influencerus
Za influencera se považuje člověk, jenž je aktivní a populární na některé sociální síti a prostřednictvím svého profilu či kanálu může ovlivňovat masu příznivců, kteří ho sledují. A nechají se jím ovlivnit. Může jít opravdu o cokoliv. Fitness nadšenci dají na známé kulturisty a osobní trenéry, zapálení domácí kuchtíci sledují food blogery, gameři stráví půlku mládí koukáním na to, jak někdo jiný hraje nebo komentuje videohry a vyznavače zdravého životního stylu motivují sportovci všeho druhu.
Počátky influenceringu v Čechách se datují už do hlubokých devadesátek. Pamatujete si, jak vám Helena Vondráčková doporučovala ten nejlepší prací prášek, Halina Pawlowská radila s hubnutím a nejeden druhořadý zpěvák dával ruku do ohně za kvalitu ojetin z nejmenovaného autobazaru? Ano, jde o úsměvné a silně retro přirovnání, ale ten základ tam je. Není nic nového, že firmy ke své propagaci používají známé tváře a snaží se zapůsobit na zákazníky prostřednictvím někoho, koho znají, komu důvěřují a kdo je v jejich očích zárukou kvality.
Dnes je to stejné. Jen televizi v roli nejefektivnějšího komunikačního kanálu nahradily sociální sítě. A kontakt mezi populární osobností a jejími fanoušky se stal bezprostřední. Každý influencer má kolem sebe komunitu lidí, kteří ho sledují, naslouchají mu a pravděpodobně si koupí to, co jim doporučí. Opravdu. Průzkumy trhu v roce 2016 ukázaly, že 90 % zákazníků věří svým influencerům, zatímco klasické reklamě pouze 33 % z nich. Tak proč se mořit s pracnou tvorbou kampaní, když nějaká internetová postavička dokáže nenásilnou formou zakomponovat reklamu do příspěvků, které zasáhnou ty správné lidi?
Tak snadné to samozřejmě není, ale spolupráce s influencerem může být velmi efektivním doplňkem vaší propagační strategie. I zde však platí, že je nutné sledovat ROI (návratnost investice), protože mnohdy lze s infuencerem získat hodně muziky za málo peněž, ale může to být i naopak. Využití vlivné osoby za účelem propagace zkrátka nemusí vždy automaticky rezultovat v obrovský nárůst prodeje, což je důležitý brát v potaz. Měli byste si však také být vědomi faktu, že při dobré konstelaci hvězd a marketingového plánu tomu tak být může. A často i opravdu je.
Kolik stojí influencer?
Univerzální odpověď neexistuje. Vždy záleží na charakteru služeb, popularitě influencera a počtu lidí, které může ovlivnit. Mikroinfluencera do 10 000 sledujících můžete oslovit s nabídkou spolupráce za bezplatné poskytnutí produktů nebo jen výměnu odkazů, kdežto osobnosti s potenciálním vlivem na desítky či stovky tisíc lidí bude nutné zaplatit. A mnohdy mastně.
Jak vybrat správného influencera?
V první řadě hledejte někoho, kdo se pohybuje ve stejném odvětví. Poté si ověřte, zdali a případně do jaké míry se jeho cílová skupina shoduje s tou vaší. Poslední fází rešerše představuje realistická selekce kandidátů s ohledem na vaše možnosti. A konkrétně? Můžete využít aplikaci Agorapulse, která analyzuje aktivitu na vašich sociálních sítích a zkusit najít mikroinfluencera přímo z řad vašich fanoušků. Další možností je appka Buzzsumo, s níž snadno naleznete influencera pomocí zadání požadovaných kritérií, jako klíčová slova, věk, země či dokonce město.
Ve dvou se to lépe táhne
Už Ringo Starr věděl, že neexistuje nic, co by nešlo „s menší pomocí od přátel“ zvládnout. Obzvláště, pokud jsou známí a jejich slovo má velkou váhu. Pakliže někoho takového ve svém okolí nemáte, můžete si ho po vzoru Bohuša z Dědictví koupit. Za výměnu odkazů, vyzkoušení produktů nebo finanční odměnu, záleží pouze na vás, jak vlivného kamaráda chcete. Nezavrhujte externí výpomoc jen proto, že jde o manželství z rozumu. Ve dvou se to přece lépe táhne. I v případě online reklamy.