SPECIALISTA NA ON-LINE MARKETING

Pozor na pravopisné chyby

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Copywriting je podle mě taková popelka internetového marketingu. Přitom zvládne prodatna co sáhne. Žádné analýzy nejsou nic moc platné, pokud pak veškerou snahu „zabije“ nepodařený text. Čeština dokáže potrápit spoustou chytáků, na které je někdy i počítačový editor krátký. A protože se neodpouštějí pravopisné chyby, pokračujeme v sérii článků o pravidlech pravopisu
Od posledního sice už uteklo hodně času, o to větší nálož informací si přečtěte teď. ? 

Oslovujte správně, „pane Hrdina“ 

Pozor na zbytečné chyby

Obyčejný mail a hned na začátku chyba?!  

  • Pozdrav víceslovný vždy oddělujte čárkou: Dobrý den, Markéto/Dobrý den, pane Hrdino/Ahoj, Petro…  
  • Příjmení skloňujte: Dobrý den pane Hrdina??? Dvě hrubky, pane Hrdino, brrr…  

 

Pravopis „s/z/vz“ v předponách 

Tak jo, s/zbírám s/zhozenou rukavici od jedné paní, která si v našem COPY miniseriálu na facebookovém profilu Váš příběh objednala pravopis „s/z/vz“ v předponách 😀  

Vím, že s/zmrsknout tak široké téma do pár řádků nebude hračka, ale prý mám ráda výzvy, tak jdeme na to. ? 

1) Předpona „s“ 

  • směr shora dolů a z povrchu pryč (smést, sletět, spláchnout, smýt, sjet, spadnout…)  
  • směr dohromady, na jedno místo, dovnitř, k sobě (smotat, shrabat, sbalit, spřátelit se, shledat se, shromáždit se…) 
  • zmenšení objemu, zánik (shnít, spálit, shořet, scvrknout, skonat…)   

 

2) Předpona „z“ 

  • změna stavu (zhubnout, zpochybnit, zblednout, zčernat, zkrátit, zkapalnit…)  
  • dokončení děje (zlámat, ztrestat, zbořit, zmoknout, zpronevěřit, zkritizovat…)  
  • změna k horšímu (zkazit, zbourat, zděsit, zklamat…) 

 

Pozor, některá slova můžou být se „s“ i „z“. Tam záleží na jeho významu (sjednat dohodu/zjednat nápravu, sbít k sobě/zbít někoho, smazat tabuli/zmazat sebe, správa majetku/zpráva někomu…) 

3) Předpona „vz“  

  • směr vzhůru (vzklíčit, vzrůst, vzlétnout, vztyčit, vzpažit…) 
  • pohyb proti něčemu (vzbouřit se, vzpouzet se, vzepřít se…)  
  • stupňování děje (vzkvétat, vzplanout, vzchopit se…) 

 

U všech třech, aby to nebylo tak jednoduché, existují slova, která si prostě musíme tak nějak pamatovat. Asi už nikdo neví, proč se tak píšou 😀 (slevit, stvořit, zkoumat, zpívat, vztekat, vzpomínka…) 

Poznámka: „vs není předpona-pouze „v“. A „s“ je součást kořene slova (vstát, vsadit, vsunout…)  

Ufff… Snad jsem na nic nezapomněla a nebudete se v tom s/ztrácet jako teď já 😀 

Sledujete „mně/mě“? 

V článku Klidně s chutí piš dopis, ale opraš pravopis na webu PTL jsem slíbila téma, kdy psát mně/mě

  • Mně se používá ve 3. a 6. pádu.  
  •  vždy ve 2. a 4. pádu.  

 

Že si to nebude pamatovat? Mám pro vás pomůcku. 

Nahraďte zájmeno třeba jménem Honza. 

Například: 

Ve větě „Těšte se na mě v dalším článku o mně.“ si dosaďte „Těšte se na Honzu v dalším článku o Honzovi.“   

  • Řeknete si ve větě spíš krátce „na Honzu/vidím Honzu“? Správně bude „mě“ (Honza – 2 slabiky a  – 2 písmena).  
  • Sedí v ní víc delší „Honzovi/o Honzovi“? Pak napište „mně“ (Honzovi –  3 slabiky a mně – 3 písmena).  

 

A příště si dáme něco lehčího, nebojte ? 

Na připomínky, náměty, postřehy, kritiku… čeká vaše Markéta

20 KROKŮ K LEPŠÍMU SEO ZDARMA

Neplaťe za to, co si můžete udělat sami! Stáhněte si e-book, jak svépomocí zoptimalizovat svůj web.

20 kroků k lepšímu SEO

JAK SE ZVIDITELNIT NA INTERNETU?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přečtěte si také

Tipy na rozšíření reklamních textů

Mezi rozšíření reklamních inzerátů patří odkazy na podstránky webu. Ty zlepšují kvalitu reklamy, přinášejí vyšší poměr prokliků k počtu zobrazení (CTR) a přispívají k nižší ceně za proklik. Existence odkazů na podstránky zvýší CTR o 20% podle Google. Jak tedy na to?

Číst více...

Profily zaměstnanců > Pavel Brabec

Pavel Brabec

Profil
Po letech stereotypní práce jsem dostal šanci dělat něco nového. On-line marketing jsem se naučil jako samouk. PPC se mění každým dnem a co fungovalo včera, nemusí fungovat dnes. V PTL se starám kromě PPC reklamy o analýzu klíčových slov. 

Dovednosti:
Nastavení a správa kampaní Google Ads a Sklik, analýza klíčových slov.

Zkušenosti:
5 let v marketingové firmě a sociálním podniku.

Profily zaměstnanců > Eva Liberdová

Mgr. Eva Liberdová

Profil
S marketingem a SEO jsem začala v neziskovce, kde jsem měla na starosti obsah webu a jeho správu. Od roku 2014 se věnuji on-line reklamě, placeným kampaním na Google Ads a Sklik Seznam. Mám složené certifikace Google Ads.

Dovednosti:
Analytika klíčových slov. Analytika konkurence. Marketingové analýzy.
Nastavení, správa, datová analytika kampaní Google Ads a Sklik.

Zkušenosti:
S co nejmenší vynaloženou částkou získat co nejvíce relevantních návštěvníků a potenciálních zákazníků webu a e-shopů. Samotná optimalizace vyžaduje čas, který se vyplatí.

Profily zaměstnanců > Vít Skála

PhDr. Ing. Vít Skála, Ph.D.

Profil:
Patřím mezi první uživatele internetu v ČR. :) Aktivně jej využívám již od roku 1992 a hned od začátku mě tato síť fascinovala. Od roku 1998 se v různých etapách internetem více či méně živím. V roce 2016 jsem založil sociální podnik specializující se na internet marketing. 

Dovednosti:
V rámci PTL se věnuji obchodní činnosti, marketingovým strategiím a snažím se, aby jak naši zaměstnanci, tak zákazníci byli neustále maximálně spokojeni.

Zkušenosti:
V roce 1998 jsem založil první lesnický portál v ČR. Mám za sebou řadu úspěšných i méně úspěšných internetových projektů. ;)

V letech 2002–2003 předseda Centra pro elektronický obchod, odborné sekce České společnosti pro systémovou integraci. Od roku 2016 mimo jiné místopředseda Českého svazu vědeckotechnických společností.

Profily zaměstnanců > Vojtěch Hulinský

Mgr. Vojtěch Hulinský

Profil
Psaní mě bavilo už odmala, ale nevěřil jsem, že bych se tím mohl živit – a zvolil pragmatičtější vzdělání a zaměstnání. Po několika letech nekreativní a stereotypní práce se mi úplnou náhodou naskytla šance dělat to, co mě opravdu naplňuje. Okamžitě jsem po tom skočil. A už u toho zůstal.

Dovednosti:
Copywriting – senior, SEO – junior.

Zkušenosti:
Přední český e-shop, několik marketingových agentur a vlastní podnikání.

Profily zaměstnanců > Hana Skálová

Hana Skálová

Profil
Miluji vizuální komunikaci více než kterýkoli jiný druh komunikace. Grafický design byl vždy velkou součástí mého života a na gymnáziu jsem si díky mému zdravotnímu stavu uvědomila, že potřebuji dělat něco kreativnějšího než se biflovat vzorečky nazpaměť. Nelituji žádného rozhodnutí, protože umělecká škola grafická mi umožnila najít svůj potenciál a dělat co mě baví. Nyní studuji University of Suffolk ve Velké Británii a těším se na další zajímavé výzvy, které mi život přinese.

Dovednosti:
grafický design, webdesign, fotografie, videotvorba

Zkušenosti:
spolupráce s menšími firmami, vlastní tvorba