Většina lidí žije v představě, že navázání spolupráce s agenturou znamená naprosté osvobození od problémů a povinností, které obsahový marketing přináší. Jinými slovy – teď máte content na starosti vy, tak se čiňte. A průběžně posílejte výstupy, ať máme co přidat na blog, sociální sítě nebo do reklamních kampaní. Omyl. Potřesením pravicí a podepsáním smlouvy to pro klienta nekončí, nýbrž právě začíná. Dlouhodobě úspěšná kooperace totiž vyžaduje aktivní spoluúčast ze strany zákazníka.
Delegováním odpovědnosti za obsahový marketing se vám sice opravdu uvolní ruce, ale ne natolik, abyste je občas nemuseli přiložit k dílu. Jasně, můžete dát odborníkům pomyslnou plnou moc, ať od stolu udělají to, za co jim platíte a vy máte klid. Jenže v takto nastavené spolupráci riskujete, že:
- nebudete spokojeni s výstupy,
- agenturu po chvilce přestane bavit spolupráce ve stylu pokus-omyl,
- se nedostaví výsledky, jaké jste očekávali,
- při pohledu na fakturu málem omdlíte.
Ani sebelepší agentura plná špičkových profesionálů zkrátka nemůže znát váš byznys tak, jako vy. Samozřejmě, lze postupovat na základě zkušeností s podobnými zakázkami z téhož oboru, ale i to je více méně střelba od boku. Každý klient bývá individuální, má odlišné požadavky, jinou cílovou skupinu a nabízí rozdílné služby než konkurence. Proto je potřeba mu vytvořit obsahovou strategii i content marketing přímo na míru. A to bez něj prostě nejde.
1. Sejděte se na první konzultaci s pověřeným pracovníkem agentury a představte mu váš byznys
Sdělte mu vaše představy a poskytněte nezbytné podklady, ze kterých bude moci vycházet při tvorbě obsahové strategie a poté i samotného contentu. Není nutné hned prozradit kompletní know-how, ale pokud po někom chcete, aby za vás komunikoval s veřejností, tak je dobré nechat ho trochu nahlédnout pod pokličku. Čím víc se o vás, vašich plánech a vašich aktivitách dozví, tím věrohodněji pak o tom dokáže psát.
2. Vyslechněte názor druhé strany a snažte se najít kompromis
Ten často obsahuje i kritiku vašeho původního plánu, ale neberte ji osobně. Je totiž myšlena dobře. Odborným názorem člověka zvenčí získáte cenný pohled na to, jak si stojíte, na kolik jsou vaše myšlenky aplikovatelné v praxi a kterak lze dosáhnout požadovaných cílů. Takový feedback se vám zprvu třeba nemusí líbit, ale zkuste najít zlatou střední cestu, s níž se dokážete ztotožnit, a přitom bude z profesního hlediska splňovat nezbytné předpoklady pro úspěch.
3. Vylaďte společně váš nový styl komunikace
Pokud jste dosáhli konsensu v otázkách co, proč, komu a jak, tak máte z poloviny vyhráno. Vy i agentura, kterou jste si najali. Tu druhou půlku je ale nutné ještě doladit za pochodu. Prvních pár textů nejspíš bude muset projít připomínkovým kolečkem, než se soulad s obecnými zásadami přetaví do konkrétní podoby a vyladíte styl, jímž se budete chtít dále prezentovat. Toho se pak agentura už bude držet a nebude tak potřeba výraznějších zásahů z vaší strany.
4. Průběžně vyhodnocujte výsledky
Content marketing je běh na dlouhou trať. Hmatatelné výsledky se projeví až po několika měsících poctivé práce, ale orientační přehled o tom, zda jste se vydali po správné cestě, si lze udělat mnohem dříve. Jak na nový obsah reaguje vaše publikum? Sdílejí příspěvky? Zapojují se do diskuzí? Tuto zpětnou vazbu získáte prakticky okamžitě. Takže si můžete snadno vyhodnotit, jestli alespoň z tohoto pohledu strategie funguje či nikoliv a případně ji trošku upravit.
Někdy je to opravdu alchymie a chvilku trvá, než zjistíte, na co vaši stávající i potenciální zákazníci nejvíce slyší. Tři měsíce po začátku spolupráce už pomalu přijde čas na její vyhodnocení. Zaznamenali jste zvýšení návštěvnosti přes články na blogu? Přišel posun ve výsledcích vyhledávání? Získejte odpovědi na tyto nebo jiné důležité otázky a zvažte, jestli se vám investice do agentury vyplácí.
Delegujte starosti na nás
Cítíte, že už nejste schopni posunout váš obsahový marketing na vyšší level a přemýšlíte o spolupráci s odborníky? Ozvěte se nám. Rádi vám vytvoříme kvalitní content na míru.