SEO vás nenechá usnout na vavřínech. A nutí člověka sledovat nové trendy a neustále se vzdělávat, protože co nyní není chyba, může být za pár měsíců zásadní problém. Algoritmy se totiž pořád vyvíjejí a opravdu nestačí jednou optimalizovat web pro vyhledávače podle tehdejších pravidel a pak si dát nohy hore a tuto problematiku dále neřešit. Názorným příkladem je správná délka titulku, která ještě nedávno byla 160-180 znaků, ale dnes už to neplatí.
Co je titulek?
Titulek je HTML prvek, který determinuje název webové stránky. V kódu tento tag vypadá následovně:
Jde o velmi důležitou informaci pro vyhledávače a jejich robotické pomocníky, neboť tag <title> určuje, jakou bude mít daná stránka podobu ve výsledku vyhledávání, ale třeba i při sdíleném odkazu na sociálních sítích (pokud speciálně pro ně nepřipravíte vlastní titulek, což lze). Takto se například titulek promítne v SERPU:
Co není titulek?
Nejběžnější chybou je záměna titulku za nadpis. Především pak za nadpis H1, který se na stránce zobrazuje hned nahoře, což někoho může zmást. Ovšem v HTML tagy <h> označují nadpisy, které se ukážou teprve ve chvíli, když na danou stránku přejdete, ale třeba ve výsledku vyhledávání ji neuvidíte. To ale neznamená, že by šlo o nepodstatnou věc. Ba naopak. Nadpisy jsou velmi důležité, protože:
- Pokud lidé kliknou na titulek a po zobrazení stránky se jim ukáže (třeba i zdánlivě) nesouvisející nadpis, mohou být zmatení a opustí web.
- Google bedlivě kontroluje tagy <title> i <h> a zjišťuje, jestli na sebe navazují nebo obsah stránky nemá s titulkem moc společného. A v takovém případě jí razantně sníží hodnocení.
Titulky a nadpisy jsou zkrátka spojené nádoby a měly by na sebe pokaždé alespoň rámcově navazovat. A důležitá informace – pokud nevyplníte tag <title>, Google za něj bude automaticky považovat nadpis <h1>. Sice se zatím neprokázalo, že stránky bez titulku budou vyhledávači hůře hodnocené, ale proč to riskovat, že?
A jak by tedy měl být titulek dlouhý?
Ano, tak už se konečně dostáváme k meritu věci. Experti z portálu authorityhacker.com v rámci své studie zkoumali více než 1,5 milionu titulků, aby zjistili, jaká délka je z pohledu SEO optimální.
Z jejich závěrů vyplývá, že nejdůležitější je vejít se bezpodmínečně do 600 pixelů (cca 80 znaků), protože delší <title> Google vždy zkrátí (a může ho i přepsat), což se negativně promítne na celkovém hodnocení stránky i přiroz
ené návštěvnosti. U titulků kolem 80 znaků ovšem může (ale v hodně případech i nemusí, což je ten chyták) využít pouze prvních 50 a zbytek useknout. Proto dle studie musíte mít v prvních 50 znacích to nejdůležitější sdělení, jelikož zbytek může být zkrácen. A případně do těch posledních třiceti znaků dát text, který by se eventuálně dal „obětovat“ a jeho potenciální nezobrazení by ničemu nevadilo.
Chcete toto téma prozkoumat opravdu do hloubky? Na webu Autority Hacker najdete detailní popis toho, co jsme pro vás v tomto článku výrazně zjednodušili.